Szabó Emese Hajnalka - A csodák a mindennapjaink részei

A csodák a mindennapjaink részei, de néha kell egy kis külső segítség ahhoz, hogy észrevegyük és megéljük őket. Ez az, amiért szeretek lovakkal dolgozni. Ők őszintén, megmutatják ezeket a bennünk megbújó, sokszor talán elbújó csodákat. Miként teszik ezt? Ítélkezés nélkül, a szívüket kitárva felénk. Ez a nyitottságuk, mind a viselkedésükben, kommunikációjukban, együttműködőkészségükben, mind a szimbólumok szintjén igaz. Amikor felülünk a lóra, akkor a lovas gyökércsakrája, a ló szívcsakrájával kerül kapcsolatba. Gyönyörű felajánlás a részükről, hogy felengednek a hátukra! Ők a szívüket nyitják meg felénk, pedig zsákmányállatok, akiket évmilliókon keresztül levadásztunk, mégis bizalmat szavaznak nekünk. A társadalmi szerveződésük, a túlélési stratégiáik, az alkalmazkodóképességük megtanulandó lehet számunkra magánemberként és vállalkozásban dolgozóként egyaránt. Nem keseregnek, nem a múlton rágodnak, és nemcsak a jelenben, hanem a pillanatban élnek.

Hogyan lehet a lovak segítségével fejlődni, tanulni, élethelyzeteket, napi/munkahelyi problémákat megoldani? A ló - a megfelelő szakember támogatásával - tréning vagy coaching során tud felismeréséhez segíteni bennünket: kismamákat, párokat, családokat, személyes problémákkal küzdőket, cégvezetőket, értékesítőket, ügyfélszolgálatosokat. A lovak szemében mi nem professzorok, kisemberek, vezetők, betegek vagy egészségesek vagyunk, csak bennük bizalmat ébresztő vagy bizonytalanságot keltők. Mi a lovak ősi titka? A méretük, mely félelemmel, a mozgásuk, kitartásuk, teljesítményük, mely csodálattal tölt el bennünket, az ismeretlenségük, mely hiedelmeket ébreszt, a szemük, mely évmilliók bölcsességét tükrözi, a megbocsájtó képességük, és az hogy tisztalappal indulhatunk náluk, nem büntetnek, csak reagálnak ránk. A felsoroltak ellenére is viszonylag nehéz elképzelni, hogy hogyan segítenek nekünk a lovak abban, hogy javuljon az önismeretünk, csökkenjenek a félelmeink, nőjön az önbecsülésünk, önértékelésünk, jobb vezetővé váljunk, javuljon a párkapcsolatunk. Az elképzelhetőség kedvéért álljon itt néhány példa Báró ló munkáiból: Fiatal kismama keresett meg azzal, hogy ő nem jó Anya, mert nem tudja, hogyan nyugtassa meg síró kisbabáját. Az első feladat során arra kértem, hogy simogassa meg Bárót és mondja meg, hol jó, kellemes az érintése a lónak. Ekkor a hölgy megállt a ló válla mellett és egyenletes mozdulatokkal elkezdte simogatni. Ezt körülbelül két perc után abbahagyattam vele, mert folyamatosan egy ponton simogatta Bárót, semmit nem változtatott a mozdulatai erősségén, intenzitásán és a simogatás helyén. Kilépve a helyzetből megkértem a hölgyet, hogy nézzen vissza saját magára, ekkor fogalmazta meg, hogy nem kísérletezett, nem derítette ki, hogy mire hogyan reagál Báró, csak egy módon viselkedett. A „házi feladata”, a következő alkalomig az volt, hogy a babájánál térképezze fel, mit szeret és mit nem a csöppség. Következő alkalommal elmesélte, hogy nagyon izgalmas volt számára újra ismerkedni a babájával és sikerélménye lett, mert nem görcsölt be, nem adta fel, nem magát okolta, ha nem sikerült a megnyugtatás, hanem keresgélt tovább. Igy meglettek a „szereti pontok”. Egy középkorú hölggyel azon dolgoztunk, hogy magányos és újra kéne indítania a teljes életét, de kilátástalannak látja azt és úgy érzi, nincs ereje felállni. Báró szembesítette azzal, hogy milyen gyorsan tanul meg új dolgokat és építi be azokat a régi tudása mellé, hogy számára teljesen ismeretlen közegben milyen jól megtalálja a helyét és milyen magabiztosan tud irányitani, ha az erőforrásaira fókuszál és nem a veszteségeire. Egy családfő azzal keresett meg, hogy egy helyzetet a kisebbik fiával nem jól kezelt, durva volt és ez bántotta őt, ezért eljött az öttagú családjával. Báróval végzett vezetéses feladatok során erősödött az egymás iránti bizalom, amit náluk azzal értem el, hogy - előre egyeztetten - a feladatokat az Apa mondta el a gyerekeknek, ő segített nekik a végrehajtásban (megjegyzés: az illető előzőleg két vállalati tréningen volt már nálam, igy megvoltak az alapok ahhoz, hogy kis külső segítséggel képes legyen erre.) A hatás nagyon erős volt, mert azt sugározta a gyerekek felé, hogy Apa „hős” és még ezekkel az óriási állatokkal is szót ért. A gyerekek tátott szájjal figyelték Apjukat, jókedvűen és nagyon ügyesen hajtották végre azokat a játékos feladatokat, amiket kért tőlük. Hogy mindenkiből lehet-e vagy hogyan lehet valakiből lovas coach, milyen kompetenciákra van szükség ehhez a munkához, miért és mikor érdemes coach-hoz menni, mi a ló asszisztált tréning és coaching közti különbség, hogyan lesz egy lóból tréning/coachingló, miket lehet lovas coaching során fejleszteni, ezekről és még sok más érdekességről szól a Lovakkal. Együtt. Önismeret nem csak lovasoknak című könyvem: www.lovakkalegyutt.hu.

3o fejezet, rengeteg esetpélda, gyönyörű fotók, önálló feladatok teszik teljessé a könyvet, mely karácsonyi ajándéknak is tökéletes.

Írta:
Szabó Emese Hajnalka
Lovastréner és coach